Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

torsdag 24. mai 2012

Det Norske Flagget



Hva vet egentlig vi nordmenn om flagget vårt?




Under oppsetning (opptrening for utenlandstjeneste) har vi lært mye om Afghanistan, blant annet om flaggets betydning. 
Selv har jeg aldri tenkt over at jeg ikke viste betydningen av mitt eget flagg, helt til jeg i dag ble stil akkurat det spørsmålet… Jeg ble litt satt ut og tok meg selv i å bli overrasket av at jeg ikke hadde noe godt svar! Jeg har alltid sett flagget i sammenheng med frihet(!), men utover det har jeg ikke hadde noe større viten om temaet. 

Flaggets farger, rødt, hvitt og blått vil vi kunne se igjen i den franske ”Trikoloren” og det amerikanske ”Stars and stripes «og er kjent som frihetens farger.
Flagget ble i 1882 tegnet av Fredrik Meltzer som mente at flagget skulle ha et kristent kors, på lik linje med våre naboland. Mange frie land brukte fargene rødt, hvitt og blått, og derfor ble disse brukt i flagget vårt. Meltzer tok også hensyn til fargene i nabolandenes flagg, hvor det røde og hvite representere unionen med Danmark, mens blåfargen samtidig refererte til unionen med Sverige.

Historien er interessant og verd å ta en titt på! Likevel kjenner jeg at jeg er litt skuffet over at hver enkelt farge ikke har en større betydning. Andre land har en større symbolikk med hver farge i sitt flagg og jeg hadde forventet å finne det samme for vårt kjære flagg! Uansett så har flagget en helt spesiell betydning for meg! Stoltheten jeg kjenner når jeg ser flagget vaie i vinden og følelsen av nærhet til folket og landet mitt er ubeskrivelig!

Jeg er nordmann langt inn i hjerterota og i dag har jeg foreviget det norske flagget på kroppen min; 


 
        Tatoveringen har for meg en bred betydning og jeg er utrolig stolt av den!

8 kommentarer:

  1. Kjempefin tatovering!:-D Stå på videre. Leser bloggen din ofte! Skal selv inn i militæret i juli, og er utrolig spent!

    SvarSlett
  2. Hei Maiken! :)
    Takk, jeg er ihvertfall veldig fornøyd! ;)
    Veldig koselig at du leser! Hvor skal du inn henn?
    Masse lykke til, du kommer til å få en kjempe opplevelse!

    Vivian

    SvarSlett
  3. Jeg skal inn på rekruttskole i sjøforsvaret nå i juli.
    Så har jeg søkt meg på FMS (forsvarets mediesenter). Jeg er nemlig utdannet Mediegrafiker :-)
    Så får vi håpe at jeg står til kravene på Hærens befalskole til neste år :-D
    Når drar du?

    SvarSlett
  4. Ah, spennende! Fortell meg gjerne hvordan stilling du ender opp med etter rekruttskolen da. Kjempe spennende! :)
    Mediegrafiker ja, kunne sikkert hatt noen tips til meg du da! ;) *ler* jeg kan veeeldig lite om data og det som er realtert til slike tekniske dupedingser!

    Jeg stikker om kun kort tid! :D

    SvarSlett
  5. Det skal jeg gjøre! Får svar på søknaden straks! :-)
    Hehe! Såklart kan jeg det. Jeg har også tusen spørsmål om militæret du helt sikkert kan svare på :-D

    Lykke til ! Det blir helt sikkert kjempespennende, men vær forsiktig ! :-D

    SvarSlett
  6. Spennende! :) Og det er bare å spørre! Kan ikke jeg svare har jeg mange drevne folk som kan bidra på det området!

    Takk Maiken! Gleder meg nå! :)
    Lykke til du også!

    SvarSlett
  7. Det va ei fin tatovering du har tatt.Ønsker deg lykke til.Pass godt på dæ sjøl.Go klem fra Lisbeth og Thor jonny

    SvarSlett
  8. Takk Lisbeth og Thor Jonny! :) Jeg er kjempe fornøyd med tatoveringen, så gjennstår det å se om jeg blir hekta (Camilla's spådom) ;)

    Takk for det! Skal passe godt på mæ sjøl og de rundt! :)

    Håpe dokker får en fin ferie i Trondheim! Krysse fingran for at dokker får godvær! :)

    Klem fra Vivian

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)