Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

onsdag 29. juli 2015

Hvordan velge riktig telt

Jeg begynte tidlig å tenke på hva jeg ønsket i et telt. Min erfaring er fra overnattingsturer i 
sommerhalvåret, hvor et helt enkelt tunneltelt har gjort susen. Utover det har jeg stortsett 
sovet i telt i militær sammenheng og jeg kan vel si det slik at et 8-manns lagstelt gjør seg ikke 
på ryggen. Så da var det bare å invistere i et nytt telt. Først måtte jeg finne ut hvilken type telt 
jeg ønsket. Det finnes i hovedsak to typer telt, kuppeltelt og tunneltelt.

Kuppeltelt
I et kuppeltelt krysser stengene hverandre, dette medfører at teltet tåler mer vind fra siden. 
Teltet er selvstående og enkelt å sette opp, selv på vanskelig underlag. Duken er lett å 
stramme som igjen gir god arealutnyttelse i teltet. Det er god høyde i innerteltet og den 
avrunde formen gjør at snø og vann lettere renner av duken. Kuppelteltet er velegnet til vinteren. 
Ulempen er at kuppeltelt ofte har lite eller ikke noe fortelt samtidig som det er noe mer 
komplisert å sette opp, enn et standar tunneltelt.

Tunneltelt
I et tunneltelt krysser ikke stengene hverandre, men har langsgående buer. Det er raskt og 
enkelt å sette opp og har lav vekt i forhold til størrelse. Mange av tunnelteltene har praktiske 
fortelt som gir plass for mer oppbevaring utenfor innerteltet. Ofte er denne telttypen også 
mindre i volum og vekt. Ulempene vedvalg av tunneltelt er at det krever god bardunering mot 
vær og vindt, da det tåler mindre vind inn mot siden. Det er lavere takhøyde og det tåler mindre 
press på duken, som ved eksempelvis snø.

Mine ønsker til teltet
  • Jeg vil ha takhøyde så jeg kan sitte oppreist eller på kne (kuppeltelt)
  • Jeg ønsker et telt som er lett å sette opp (tunneltelt)
  • Jeg vil ha muligheten til å lage mat og oppbevare utstyr i yttertelt  (tunneltelt)
  • Jeg vil ha et telt som tåler litt vær og vind (kuppeltelt) 
Andre ting
  • jeg skal sove ute sommer, høst og vinter (4-sesongstelt, tåler vinteren)
  • jeg er en person, men skal bo ute også vinteren så jeg trenger litt plass  (2-mannstelt)
Etter å ha snakket med en ansatt ved sportsnett bestemte jeg meg for å gå for tunneltelt. 
Siden jeg skal bo i Oslomarka må jeg forflytte meg en god del. Og da vil jeg sette pris på å ha 
et raskt og enkelt telt å sette opp. I tillegg kan tunnelteltet "deles i to" for så å legges på pulken 
(vintertid), slik at jeg sparer enda mer tid på oppsetting. I tillegg ønsker jeg å kunne oppbevare 
utstyr i yttertelt og også ha en plass å lage mat litt i le. Jeg har også vurdert å ha med hund og 
da er det fint med yttertelt hvor hunden kan sove. Siden jeg skal bo i marka vil heller 
ikke vær og vind være det største problemet og fant så gode fordeler i tunnelteltet at jeg 
bestemte meg for det. 
Det finnes mange bra merker. Etter å ha hørt meg rundt er det Hilleberg som oftest blir anbefalt 
og som har gjort det best i tester.  Men også Helsport, Exped og en god del andre leverandører 
har gode telt. Selv lot jeg lommeboka være med å bestemme litt, og gikk ned noen lapper fra 
Hilleberg sitt Kaitum GT2 og endte opp med Exped Andromeda 2 Extrem







Teltet kjennetegnes ved det romslige forteltet, og god plass i innerteltet - 130 cm bredde, 
lengden på 225 cm. Døren på siden er stor og ytterteltet kan rulles opp i bakkant for økt 
ventilasjon. Over døren er det et dreneringssystem slik at det ikke renner vann inn selv om 
døren er åpen. Teltet er også selvstående. Samt at innerteltet kan slås opp separat og kan 
løsnes fra ytterteltet også etter at det er slått opp og trekkes bakover dersom jeg ønsker bedre 
plass i forteltet.

Fakta:
- Personer: 2
- Vekt komplett: 3,7 kg 
- Størrelse pakket: 42 x 20 cm 
- Farger: Terracotta rød, grønn

Nyttige artikler når du skal velge telt 

UT 

Fjellsport
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)