Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

fredag 24. juli 2015

Besseggen


Å dra til Gjende for å gå Besseggen var en impuls på tur hjem fra Trøndelag, det var noe som manglet... Ferie er ikke ferie uten en ordentlig fjelltur, ihvertfall ikke for meg. Det er noe med den følelsen av å bestige noe, se natur som bilder ikke klarer å fange. 

Kjøreturen nedover er som kjøreturer flest, langdryge. Men i 21tiden kom vi frem til Gjendesheim som er en av DNT (turistforeningens) sine hytter. Et fantastisk tilskudd til tur-Norge. Her kan du komme å sove uansett. På denne tiden av året er det høy sesong, men med telt og sovesaler er problemet løst! Gjendesheim tar i mot alle som trenger et sted å sove. Billig er det også. Vel ute i teltet fant jeg det som en ny opplevelse å sove på madrass med dyne i et kuppeltelt, men sovnet nesten så fort som hodet traff puta. 

Lyden av regn som traff teltduken var det jeg våknet til. Men når jeg dro til side glidelåsen og titta ut ble jeg møtt av sol, regnbue og en ubeskrivelig utsikt. Jeg kjente meg gira! I dag var målet å komme seg over Besseggen på under 5timer. På kroppen hadde jeg løpetights (jeg sverger til 2XU, er hellig overbevist om at kompresjonen har STOOOR effekt...!!), terreng løpesko (Salomon Speedcross 3 ) og singlett. I sekken kjørte jeg 3liter vann i cammelback (vannsekk), ulltrøye, løpejakke i gortex og pannebånd. Temperaturen når vi dro var ca 12-15grader og da virka det litt kjølig, men så fort vi var i gang var det bare deilig! 

Båten fra Gjendesheim til Memrubu er for mange et naturlig valg. Det var det også for oss. Men her lønner det seg å være tidlig ute! Vi kom 30min før tiden, men da var båten allerede full. Så først en time senere var vi på tur over vannet.

Oppstigningen starter så fort du er kommet av båten. Og med litt høy gangfart svir denne godt. Vi brukte ca 40min med rask gange til den første toppen. Og her er det viktig å stoppe å nyte utsikten! Det er på denne siden av eggen at du virkelig får festet noen fantastiske bilder på netthinnen.
Turen mot eggen går litt opp og ned og det er mange "luretopper", men disse er fine å bruke som motivasjon underveis! Jeg for min del konkurrerer om å komme først på toppene, men "glemmer" å fortelle motstanderne mine det. Ganske hensiktsmessig når en har et stort behov for å vinne...

Det høyeste punktet kommer når du har passert selve eggen, og derfra er det "motorvei". Med lett steinette terreng er det greit å løpe og framside lår kan fint få kjørt seg ned fra toppen. Det fikk mine i aller høyeste grad. Men med en tid på 3timer og 40min og is til å feire med, fikk låra bare gråte!





kanskje blir det 3timer til neste år....?! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)