Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

fredag 23. mars 2012

Familieomsorg




Mandag 19.03 kom det en reportasje i Avisa Nordland om mitt besøk på skolen til min lillesøster. Selv følte jeg at det var godt skrevet og i all hovedsak handlet det om meg og min lillesøster.
Da avisa først ringte var jeg veldig negativ til det å stille opp i media, og selv om jeg allerede har vært på radio og skriver blogg så følte jeg at dette var mye mer ukontrollerbart...
Jeg snakket litt med mine sjefer, tok en prat med skolen (som kontaktet foreldrene til alle barna) og valgte til slutt å gjennomføre det.

Nå i etterkant er jeg glad jeg stilte opp! Den gleden de barna hadde over å få være en del av noe større var stor. De ville være med på bilder, de ville se og høre hva jeg hadde å fortelle og fikk oppleve noe nytt. Jeg føler også at jeg har klart å gjøre min lillesøster tryggere ved å informere og det er utrolig viktig for meg!




 
21.mars hadde Marit Bjærang tatt seg bryet med å respondere på reportasjen i AN hvor jeg var å besøkte min lillesøster på skolen.  Hun starter innlegget med å svare på min lillesøsters spørsmål om jeg kan bli skutt; «Ja Vivian, du kan bli skutt». Jeg må takke for opplysningen Marit, det er greit å vite hva en går til. Jeg synes det er fint å vite at et uskyldig besøk på skolen for å berolige min lillesøster skaper svekkelse hos Rødt sin politikk i forhold til å trekke våre soldater ut av Afghanistan. For det er slik jeg tolker det Marit Bjærang, når du velger å ta til motmæle mot et innlegg som egentlig handler om familie og omsorg, hvor Afghanistan er en faktor men ikke fokuset. 

Bildet er mulig å lese om du trykker på det.



Alle bilder er tatt av Avisa Nordland sin papirutgave de aktuelle datoene

1 kommentar:

  1. Rødt har i flere tilfeller uttalt seg negativt om oppdraget vårt i Afghanistan. For ikke lenge siden var rødt leder Turid Thomassen i media og stilte spørsmål rundt Cold Response 2012. Hun likte ikke at Norge var vert for denne øvelsen og mente vi vurde bruke ressursene på annet. Hun stilte også spørsmål ved operasjonene i Afghanistan og Libya, og lurte på hvem vi tror er fienden, siden operasjonene der har vært mot en befolkning uten skarpe våpen og mulighet til å kjempe mot norske soldater. Det er tydelig at Rødt ikke har forstått alvoret eller hva operasjonene våre går ut på. Har de i det hele tatt hørt om Taliban, Al Qaida? Virker ikke slik på Thomassen. Det overrasker meg ikke at Rødt satte kjepper i hjulene. Stå på, dere gjør en viktig jobb!

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)