Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

søndag 5. februar 2012

Heimevernet - min inngangsport



Ett år etter førstegangstjenesten ble jeg kalt inn til Heimevernet på oppkledningsøvelse.
Selv om innkallelsen kom flere mnd i forveien fikk jeg ikke til å møte og "hele greia" ble på en måte litt glemt.
I 2010 fikk jeg imidlertid ny innkallelse, og jeg kjente på at om jeg først skulle inn i HV, ja da måtte jeg gjøre noe mer ut av det!
Jeg begynte å undersøke innstats for å se hva som var mulighetene mine. Hund(!) blinka mot meg som en stor rød blink! Hvor topp hadde ikke det vært?! Å kunne kombinere Forsvaret med min aller største hobby; hund.
Jeg begynte å ringe rundt for å prøve å se hva mulighetene var og ble møtt med litt skepsis når jeg fortalte jeg hadde puddel. Skulle det stoppe meg? neida! Jeg fortsatte å "mase" og fikk til slutt være med hundelaget i HV-12 på en trening. Til å begynne med fikk jeg se dem trene, før jeg til slutt fikk muligheten til å vise frem "krøllerten min". Han som "testa" Noah var utrolig dyktig og ikke minst en trivelig mann og Noah viste seg fra en god side.
Iveren var stor og jeg var fast bestemt på at dette skulle jeg!

Ting tok tid, og jeg begynte å se at det kanskje ikke så ut som jeg fikk en åpning hos hundelaget og traff tilfeldigvis ei venninne som var i sanitetstroppen i HV-12.
Hun fortalte meg litt om hva de drev med og hvem jeg kunne kontakte ved interesse. Som sagt så gjort! Jeg hev meg rundt på telefonen igjen, men sanitetstroppen trengte ingen nye.
Igjen ble innsatsplanene lagt litt på hylla...

Det varte heldigvis ikke lenge!! For jeg fikk en melding om at det var en åpning likevel og vips var ballen igang igjen..

Opptaket ble gjennomført og bestått og kort tid etter ble det øvelse og hvor vi fikk grunnleggende innføring i våpentjeneste, stridsteknikk og genrell grønn tjeneste.
Jeg begynte å kjenne på hvor mye jeg faktisk hadde savnet Forsvaret og ble mer åpen for hva HV-12 ellers hadde å by på.
For meg begynte det å handle mer om å lage en åpning, få en fot innafor igjen... For at jeg skulle tilbake til grønt, det var det ingen tvil om!!


At HV-12 skulle stille et bidrag til Afghanistan viste seg å skulle bli min inngangsport...


        





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)