Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

søndag 22. januar 2012

Birgit Lovise - en inspirasjon

Birgitte Lovise R. Skarstein


Birgit Lovise Skarstein kommer fra Levanger i Nord-Trøndelag og er en av deltakerne i årets sesong av Lars Monsen-programmet «Ingen grenser». Sammen med ti andre deltakerne skal Birgit Lovise som er lam i begge beina, kjempe seg opp til toppen av Snøhetta

Jeg leste om Birgit Lovise for første gang for et års tid siden i Trønderavisa, og også den gangen ble jeg utrolig imponert og inspirert av denne jenta!
Og det er rart ved det, men jeg føler meg også stolt! Stolt over at vi kommer fra samme by og at hun "tilhører" oss Levangsbygg.

Men historien hennes er nok til inspirasjon for flere enn oss fra samme hjemsted!

En sykehustabbe gjorde at Birgit Lovise våknet lam fra livet og ned.  Likevel fremstår hun som optimistisk og glad, og har et pågangsmot jeg misunner henne! Fra å være ei frisk og sunn jente, til å bli lenka til rullestol..
Det er for meg et skrekkscenario jeg ikke ønsker å oppleve!
Vi soldatene har mange ganger hatt samtaler om hva som er værst; komme hjem i kiste eller mangle noen lemmer..? Jeg har mange ganger tenkt at det hadde vært "enten eller" for meg... Døden eller  "det fullverdige liv"
Det kan virke voldsomt å skulle tenke på disse tingene og kanskje enda mer når vi "kanskje heller ville velge døden"?!
Det ukjente er skremmende! Og tanken på å gå fra å være frisk og oppegående til å bli avhengig av andre er nesten utenkelig! Likevel kan det bli en realitet...

Birgit Lovise forteller om hvordan hun har klart å komme seg "på beina" igjen. Hvordan hun har klart å finne løsninger for å være selvstendig.
Igjen lar jeg meg inspirere og tenker "jeg ville også valgt livet"!
Klart jeg ville! De aller fleste av oss ville valgt livet hvis vi hadde havnet i en slik situasjon! Det er som Birgit Lovise sier; Det er jo ikke noe annet alternativ

Likevel tenker jeg at det er lett å falle i de mørkeste daler når ting butter i mot! Både de store motbørene og de litt mer hverdagslige kan bli tunge å bære!
Birgitte Lovise skal få være min inspirasjon i hverdagen!
Det er ikke hvordan du ser ut eller hva du mangler som avgjør hvem du er. Det er hvordan du håndterer situasjonen :)




Sjekk ut linker:

* Birgitte Lovise - sykehustabben
* Ingen grenser - Birgitt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)