Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

søndag 29. januar 2012

Ukeslutt

Da er helga snart over, og jeg må vende nesa tilbake til grønneklær og nye utfordringer :)

Uka som har gått har vært utrolig bra! Jeg har lært og opplevd mye, med sene kvelder, mye jobbing og enda mer morro! På tross av det kan jeg ikke nekte for at det har vært deilig å være hjemme, hos sofaen og TV'n ;)

Denne uka har vi drevet med taktisk forflytning med kjøretøy.
Jeg har tidligere nevnt noe om stridsdriller og hvordan vi simulerer krig og trener på scenario vi kan møte i Afghanistan. Dette var til fots og nå har vi tatt denne kunnskapen og prøvd å bruke den under treningen med kjøretøy.
På et kjøretøy har alle som sitter på vogna hver sin oppgave og vi er alle avhengig av hverandre. Noe som gjør at det fort blir enda mer å tenke på enn tidligere.
Som vognfører på kjøretøy virker alle mine handlinger direkte inn på de andre på vogna og vårt samarbeid vil igjen påvirke helheten i laget.
Min oppgave er å gjøre en best mulig jobb for laget!

Jeg synes det har vært utrolig gøy å begynne å virke (les: jobbe) på kjøretøy! Det er på en måte færre å forholde seg til og vi som er på samme vogn får begynne å bygge et bedre samarbeid.
Det blir lettere å få tilbakemelding når det er fra en liten gruppe, enn når vi jobber sammen hele laget! Det blir færre ting å fordøye og lettere å sette fokus på ett område av gangen, noe jeg mener er viktig for å kunne ha en raskere progresjon.
På samme tid er det utfordrende å skulle ta hensyn til alle de andre og deres oppgaver på vogna. For det å skulle kunne avfyre skudd fra vogna, krever nesten av du står stillestående. Den ene humpen du kjører over kan gjør at du setter lagkameraten din "ut av spill".
Jeg føler det som et stort ansvar å skulle kunne utføre en best  mulig jobb, og min største utfordring er å bli så trygg at jeg kan jobbe selvstendig i enhver situasjon!
Jeg skal være i stand til å ta vurderinger og avgjørelser som er til det beste for laget, uten å skulle belaste lagfører eller vognkommandør mer enn nødvendig!


Bildet er av det militære kjøretøyet Iveco (bildet er hentet fra aftenposten.no)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)