Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

mandag 9. januar 2012

Sanitet


Sanitet- SAN

I dag har jeg vært med som hjelpeinstruktør på et sanitet nivå 2-kurs.
Det er utrolig lærerikt å delta som instruktør når en selv har et grunnlag (om enn rustent..)  med sanitet fra før av. Selv tok jeg sanitet nivå 3-kurset i september og har virkelig behov for å praktisere! Som mye annen lærdom er sanitet ferskvare og må til stadighet vedlikeholdes.

For mange er sanitet et litt mer ukjent begrep, og selv om dere kanskje er kjent med at det handler om førstehjelp, velger jeg å forklare kort hva sanitet i Forsvaret handler om:

Forsvaret deler førstehjelp inn i nivåer, Sanitet nivå 1, SAN nivå 2 og SAN nivå 3.
-          Nivå 1 får soldatene utdanning i under rekruttperioden i førstegangstjenesten
-          Nivå 2 skal komme under fagperioden (starter etter rekruttperioden)
-          Nivå 3 er det høyeste nivået av sanitetskompetanse i Forsvaret for personell uten tidligere helseutdanning.
Høyere utdanning i sanitet er sykepleier og ambulansepersonell med nivå 4 og lege med nivå 5.
Sanitet er slik jeg ser det, teori og praksis satt i system. For å kunne utføre livreddende førstehjelp må en være i stand til å takle tidspress og mye stress, noe som innebærer at kunnskapen må «sitte i fingertuppene».
For oss som reiser ut er det primært satt krav til nivå 2, men vi har også en sanitetsmann i laget med nivå 3.
Nivå 2-kurset går over en uke, noe som på langt nær er godt nok for å bli dyktig på førstehjelp. Etter kurset har du bare fått grunnleggende kunnskap, en ferskvare som fortsatt ville måtte drilles og øves mye på!
Den systematiske måten og undersøke/gi førstehjelp på
Blir kalt FvT – Førstevurdering ved Traumer. Og her brukes ABCDE som en huskeregel.
Airways    (luftveier)
Breathing    (pusting)
Circulation    (Sirkulasjon)
Disability       (bevissthetsnivå/funksjonsnivå)
Exspose/Exam/Environmental control   (avdekk, undersøk og omgivelsene)

Å forklare mer inngående må være et annet innlegg eller ved ønske fra leserne, for dette er et praktisk fag som fort blir "tungt" om en bare skal forklare det uten bilder og praktisk trening!

Sanitet i laget mitt...
Jeg føler meg utrolig heldig som har så høy kompetanse på sanitet i laget! Alle i laget vil få nivå 2., men vi er i tillegg nesten halvparten med sanitet nivå 3. Vi er også utrolig heldig å ha en ambulansearbeider på laget, noe som gir meg en ekstra trygghetsfølelse.
Hvis det skjer meg noe, føler jeg meg trygg på at laget vil ha nok kompetanse til å gjøre sitt ytterste for å få meg hel hjem igjen! 
Selv om vi kanskje aldri skulle få bruk for sanitetskompetansen er det utrolig hvor mye selvtillit og trygghet jeg får til lagkompiser og meg selv. "Kunnskap er makt!"

Trygghet er den viktigste følelsen for meg når vi nå skal reise ut!
Å være trygg på at lagkompisen er i stand til å dekke ryggen din og at du selv har nok kunnskap til å bidra på best mulig måte, uansett situasjon.
Tryggheten gir oss mulighet til å kunne fokusere på det som skjer i rundt oss, ikke redselen....


Sminke til sanitetscase (skadd arm etter eksplosjon)


2 kommentarer:

  1. Vivian! Dèt bilde kunne du ha spart mæ førr.. Fysj å fy! Men ellers interessant lesestoff, og ikke minst lærerikt:)Keep up the good work!

    SvarSlett
  2. Hehe.. det e bare sminke Camilla! ;) det er mye bra en kan gjøre med latex og liksomblod ;)

    Takk for det! Blir fortsatt like glad hver gang noen kommenterer eller leser det jeg skriver, så takk igjen! :))

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)