Historien bak bloggen...


Bloggen ble opprettet da jeg skulle reise til Afghansistan som vognfører i Force Protection i PRT 19/TSGF. Mye har endret seg siden den gang, og i år er jeg i gang med nye prosjekter. Fra august og ut desember skal bo i telt i Oslo marka, mens jeg fullfører mitt tredje og siste år på sykepleien.

torsdag 5. januar 2012

2012



Da har jula takket for seg, og vi har sagt velkommen til det nye året. Det er 2012 som står for tur.
At det nye året kommer til å bli spennende, det hviler det ingen tvil om hos meg!
Hverdagen min består av en uendelig læringskurve hvor en aldri blir utlært!

Mye av tiden går med på å trene stridsteknikk. Et ganske vidt begrep, men som mange kjenner igjen fra førstegangstjenestens våpendrilling og "vernemaskedrill".
I korte trekk trener vi på enkeltmannsferdigheter og håndtering av våpen, etablering i felt, kamuflasje og samband. Lettere sagt og ofte hørt; "Grønntjænest".

Enkeltmannsferdigheter er de grunnleggende ferdigheter en soldat må ha for å kunne operere i lag. Det er alt fra kart og kompass, livreddende førstehjelp, opptreden i felt og mye mer.

Jeg kunne nok ha skrevet i lange baner og forklart inngående, men for de leste som ikke "lever og ånder" for Forsvaret så kunne det fort ha blitt litt i overkant ;)
Jeg er vel kjent for å ta helt av når det kommer til mine interessefelt..

Det ble bare noen få ord, for nå er det straks tid for middag, før det blir tørrdrilling av våpen (vi trener våpen uten ammo)!

hei så lenge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen eller kommentar :)